Tekstilforum 5/2019 er ute nå
Flere sider med butikkdrift, minimesseekstra og tips til hvordan du hjelper kunden i prøverommet (og selger mer). Se hva du kan lese om i nyeste Tekstilforum.
Leder: Grønt eller grønnmalt?
«Jobber du i tekstilbransjen, en av verdens mest forurensende næringer, kan du ikke proklamere at produktene du selger er «bærekraftige». De er kanskje litt mer bærekraftige eller mer miljøvennlige enn andre, men heller ikke mer.»
Les lederartikkelen her
Mest lønnsomme butikker:
Eikhi på topp igjen
Eikhi på Bryne ligger nok en gang øverst på lista over Norges mest lønnsomme butikker.
Tendenza:
Splitter nye butikk med stor suksess
- Butikken er hjertebarnet mitt, og jeg vil at den skal gjenspeile min stil og væremåte. Den har et skandinavisk preg med interiørdetaljer fra naturen. Vareutvalget er trendy og klassisk, og samtidig en touch av det «lille ekstra», sier Anita Knudsen hos Tendenza på Lillehammer. Hun har foretatt en komplett ombygging av butikken og fikk profesjonell hjelp av Bård Løkenhagen i Inter Partner Nor. Det har vært en suksess fra første dag etter nyåpningen gitt gode resultater.
- Fortsatt plass til den gode faghandelen!
- Vi har hatt en meget god sommer og opplever godt trøkk i butikken, både fra kunder i og rundt Moelv, men også fra Biri, Gjøvik og Hamar. Det gir meg god selvtillit og tro på at det fortsatt er plass for den godt kvalifiserte faghandleren som kan tilby kundene kvalitet, kunnskap og service.
Lene V på Otta:
- Må alltid gi kundene det lille ekstra
- Vi må ha trua på det vi gjør, alltid lete etter forbedringer og alltid være på jakt etter å gi kundene det lille ekstra, det som får dem til å ha oss som et førstevalg, sier Magny Grethe Lien i Lene V på Otta.
Belsvik på Lillehammer:
Merkevarer, varekunnskap og god kontroll
Et stort utvalg av gode merkevarer, medarbeidere med god varekunnskap og god kontroll i alle ledd. Det er de viktigste årsakene til at Belsvik har vært den ledende motebutikken i Lillehammer i flere tiår.
Kjelsrud herre:
Bredde, service og merker som skiller seg ut
Stor bredde, god service og merker som kundene ikke finner hos konkurrentene. Det er oppskriften for Stein Morten Johansen i Kjelsrud Herre på Gjøvik.
Hun blir ny retail director i Zizzi
Gunn Inger Hansen har gjort en formidabel jobb med å bidra til å snu en negativ utvikling og få god vekst for Zizzi i Norge de siste to årene. Nå blir hun retaildirektør for hele kjeden og flytter til Danmark med mann og barn.
Slik hjelper du kunden i prøverommet (og selger mer)
Hvordan ser det ut i prøverommet ditt? Og hva gjør du for å hjelpe kunden og få henne til å kjøpe mer? Her er analyseselskapet Daymakers gode råd om hvordan du kan hjelpe kunden i prøverommet
og høyst sannsynlig få betydelig mersalg om du gjør det riktig.
Hvorfor går vi ikke videre med bærekraft?
Det har gått mer enn ti år siden jeg først begynte å høre om bærekraft . Det var på toppen av en veldig god økonomisk periode i 2007 - 2008. På den tiden begynte vi å tenke - vi har nok av produkter - kanskje vi burde trenge å gjøre noe meningsfylt også?
Cathrine Hammel sakker farten og fosser frem
Modeller på knærne i den urbane åkeren med en dæsj «Amish» var tablået i hagen til Cathrine Hammels designstudio og showroom i Homansbyen under Oslo Fushion festivalen. Med økologisk drikke og lørdagsmarked for både kortreist mat og eldre kolleksjoner; snakket designeren om den nye retningen merket nå tar.
Thought: Minst mulig miljøavtrykk
Naturmaterialer og full fokus på minst mulig miljøavtrykk i alle ledd. Det er filosofien bak merket Thought, som Hedda og Harald Dahlstrøm i Dahlstrøm AS nå lanserer.
Jenny Skavlan går for (g)ull
Svanemerket og så bærekraftig som overhode mulig, er resultatet når Pierre Robert lanserer en capsule collection med Jenny Skavlan.
Luksuriøse skjerf fra framhus
Norske Marianne Framhus har designet mønstre for fler av verdens største motehus. For knappe to år siden startet hun sitt eget merke, framhūs, som spesialiserer seg på luksuriøse skjerf i silke, modal og myk merinoull.
Gjør det enklere å selge på nett
Retailhub presenterer en ny type nettbutikk som automatiserer mange tidkrevende prosesser og som gjør det enklere for små butikker å selge på nett.
Kassesystemet må være enkelt!
- Det er helt overordnet for oss å bidra til å fjerne tidstyver og heller fokusere på å effektivisere butikkdriften. Når det er på plass, kan de ansatte kan konsentrere seg om det som er aller viktigst: god kundebehandling og salg.
Bransjejus
Hvordan begrense risiko ved konkurs
Nyhetsbildet er preget av en rekke konkurser i tekstilbransjen. Det er mange som opplever krevende tider, og konkurs er noe man som aktør i bransjen må forholde seg til.
Suser i Sivet årets butikk
Så morsomt – så overraskende! Siv Heleen Grødem ble lurt trill rundt da hun holdt et innlegg om sin suksessbedrift Suser i sivet på Virkes Handelskonferanse. Da hun avsluttet innlegget ble hun holdt tilbake og kåret til årets butikk i tekstilbransjen 2019.
Alltid synlig, alltid til stede
Å være synlig, være til stede i butikkene hele tiden og ha god kontroll på lageret. Og i tillegg være konsekvent, slik at man sørger for å bli kvitt overflødige varer raskt. Det er de viktigste prinsippene for butikkdriften Frans Mols. En oppskrift som har fungert svært godt siden han kjøpte b.young-butikkene som utgjør Østfold Mote.
Jakten på den ultimate varemiksen
Med en blanding klær, gaveartikler, bøker, kaffe, te, godteri, malerier, bijouteri, turistvarer og souvenirer er Lex i Svolvær en salig blanding av varer og et typisk turistmål.
Velkommen til Minimessa
Det er klart for minimesser igjen – en hyggelig, sosial og effektiv møteplass for leverandører og innkjøpere av mellomkolleksjoner og varer med omgående levering.
Minimesseekstra
Flere sider med nyheter fra leverandørene på Minimessa
Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.
Vil du bli bedre kjent med bladet?
Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.
Vil du bli bedre kjent med bladet?