Tekstilforum 6/2016
NYTT NUMMER: Flere sider med messenyheter, trender fra Pej for høst-vinter 17/18, og cross channel som fremtidens detaljhandel. Se hva du kan lese om i nyeste Tekstilforum
LEDER:
En felles, samlende moteuke
Hva skal til for å få en felles, samlende moteuke i Oslo? Svar: Å begrave gammel uenighet og baksnakking, komme sammen med åpent sinn, tenke stort og vise litt velvilje uten bare å tenke på seg og sitt.
Les lederartikkelen her
MESSER
Texcon vil starte moteuka med åpen messe
Texcon ønsker å utvikle sin medlemsmesse til en åpen messe som innleder moteuken. – Først en felles messe for alle, siden showrom-aktiviteter og i løpet av uken et event som samler hele bransjen, foreslår adm. direktør Paul Bukier.
Internasjonalt fokus i København
Når CIFF i Bella Center og Revolver i Øksnehallen åpner dørene 1.-3. februar 2017, vil tusenvis av nye kolleksjoner til sesongen AW 17/18 henge klar på stativene. Begge messene har fokus på å øke den internasjonale interessen for Copenhagen Fashion Week.
Flere sider med messenyheter:
- MOTEUKE fra 4. til 12. februar i Oslo
- Reis og bli inspirert!
- Messekalender 1. kvartal 2017
- Norsk Moteforum moderniseres
TREND
P E J T R E N D A W 1 7 / 1 8 : EN KONSTRUKTIV FREMTID
I en verden hvor vi blir overvåket, hacket og påvirket av nyhetsmedier, og hvor den politiske agendaen tar utgangspunkt i ideologiske preferanser og tekniske spissfindigheter, er det behov for en ny og mer konstruktiv innstilling til tilværelsen, design og kommunikasjon.
CROSS CHANNEL er fremtidens detaljhandel
I 2008 kom finanskrisen. Omtrent samtidig lanserte Apple en telefon som endret vår hverdag. Kombinasjonen av krise, nedleggelser og smartphones samt bedre nettsteder for netthandel har blitt en giftig cocktail for detaljhandelen, som har måttet omstille seg raskere enn noen gang tidligere.
Moods of Norway møter fremtiden med RFID
Moods of Norway har en strategisk holdning til fremtidens detaljhandel: Kanalene smelter sammen som en reaksjon på forbrukernes atferd. De fundamentale krav fra kundene er de samme som før, bare mye sterkere.
BUTIKKDRIFT
U. Aandahls Eftf.: Kvalitet og service i 134 år
Med sine 134 år er U. Aandahls Eftf. det eldste varehuset i Molde, og det jobbes hver dag med å utvikle og videreføre 134 års erfaring og kompetanse for å fortsette å fremstå som byens og distriktets ledende formidler av moter og trender.
Satser på god, norsk design
Inger Klæboe satser på god, norsk design. I butikken NY på Røros selger hun utelukkende norsk.
NORSK PRODUKSJON
OLEANA – helnorsk og lønnsomt
Oleana er et norsk tekstileventyr som har utviklet seg fra en drøm og en visjon om å leve av en virksomhet som produserer alt i Norge til å bli en eventyrlig virkelighet med et lønnsomt merke som går inn i stadige nye markeder.
ULL
Devold i banebrytende studie:
ULL LINDRER ATOPISK EKSEM
Den norske ullbedriften Devold ble spesielt utvalgt av Australian Wool Innovation i en banebrytende studie som skal vise hvordan tynn merinoull virker lindrende for barn med atopisk eksem. – Det er utrolig, men på bare fire uker er eksemen så godt som borte, sier administrerende direktør Cathrine Stange som er stolt over at akkurat deres barnekolleksjon Breeze ble valgt.
LEVERANDØRER
Park Lane satser og utvikler
Det svenske varemerket Park Lane er i god utvikling i Norge. Engrossalget øker, og nylig ble det åpnet to konseptbutikker, en i Sandvika Storsenter og en i Bergen. Neste år er det planlagt seks nye butikker i Norge.
BRANSJEPROFILEN: HILDE WEDØ
Butikkbloggen som ble netthandelsuksess
Butikk-blogging tok av for Hilde Wedø i Carma i Trondheim. Hun endte opp med nettbutikk for å lette på trykket.
LEVERANDØRINDEKS
Klikk her for nettversjon
Last ned hele bladet eller enkeltsider
Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.
Vil du bli bedre kjent med bladet?