Zalando vil bli moteverdenens Spotify
Zalando er i gang med en storstilt personifisering av nettbutikken. - Vi skal gjøre det samme for mote og klær som Spotify gjorde for musikk, sier Caroline Carlqvist, ansvarlig for personifiseringsprogrammet.
Det var på Norges største netthandelskonferanse, LOAD.17 at Zalando lettet på sløret for fremtidsplanene.
– Vi vil bruke de enorme mengdene kundedata vi har i alle markeder, og gi hver eneste kunde en tilpasset nettside. For å komme dit bruker vi avansert maskinlæring, som Spotify gjør i dag, for å gi kunden alternativer basert på hva slags person de er, sier Carlqvist, Senior Business Development Manager for personifisering i Zalando.
Knytter til seg stylister
I tillegg til å komme enda tettere på kunden med relevante anbefalinger og muligheten til å følge både stilvalg og merker, ønsker de å hjelpe kundene med selv å finne sin egen stil.
- Vi har knyttet til oss et nett med frilans stylister som både på telefon og chat skal hjelpe kundene med å finne sin perfekte stil. De kan velge blant mer enn 250 000 produkter fra mer enn 2000 merker som vi har i butikk. Mote er som musikk. Det sier noe om hvem du er som person. Derfor er det viktig å ha en slik tjeneste, sier hun.
Vær bevisst på personvernet
Zalandos personaliseringsansvarlig minner om at det også er viktig å finne en balanse mellom personifisering av tjenester og grenser som kundene har for det de oppfatter som en krenkelse av sitt personvern.
– Blir hjemmeadressen for eksempel fylt automatisk inn første gangen du handler i en nettbutikk, vil enkelte like det, mens andre oppleve det som ubehagelig. Ved personifisering kan vi også tilpasse denne type tjenester både det lokale markedet og enkeltpersonen. I Sverige vil de synes en slik autoutfylling er cool, mens for eksempel i Tyskland ville den kanskje i større grad oppfattes som creepy. Det er viktig å finne denne balansen, forklarer hun.
(bring.no)
Gode råd om personalisering
Til netthandlere som jobber med personifisering har Caroline Carlqvist følgende tips:
Hva er målet ditt med personalisering?
Vær åpen og transparent i kundekommunikasjonen
Test og prøv deg frem. Ikke se deg blind på et mål. Kanskje er ikke konverteringen alltid det beste målet, men den langsiktige relasjonen du bygger med kunden.
Tenk mobil. Økningen er enorm, spesielt i Norden, og kommer bare til å fortsette. De sømløse overgangene mellom søk på mobil og kjøp på desktop er også viktige. Det samme er overgangen mellom offline og online.