Retailtrend 3:

Ingen dataløsninger kan erstatte en god samtale med en kompetent fagperson.

Ansattes fagkompetanse et viktig konkurransefortrinn

Istedenfor å kopiere lettbente teknologiselskaper bør norske retailere heller redefinere butikkens rolle og funksjon. For det finnes ingen digitale løsninger eller plattformer som kan erstatte en god samtale med en fagperson.

En norsk aktør som har skjønt dette er Vinmonopolet og i 2020 ble de den første retailaktøren som vant Kundetilfredshetsprisen til Norsk Kundebarometer. Før i tiden da du skulle kjøpe varer på Vinmonopolet var det bare en stor disk rett etter du kom inn i butikken, og du måtte trekke en kølapp for å kjøpe varer. Den ansatte tok imot bestillingen og gikk bakover i lokalet og plukket varene for deg før de leverte de ut ved disken.

Steffen Larvoll, Head of Business Development i DRIW.

I dag er kjøpsopplevelsen en helt annen, og uansett hvilken butikk eller tidspunkt du besøker en Vinmonopol-butikk opplever du å møte en fagperson som kan yrket sitt. Det å besitte en spisskompetanse rundt et fagfelt er noe mange ansatte knytter mye yrkesstolthet til, og som kunde er det noe du er villig til å jobbe litt ekstra for å oppleve.

I informasjonens tidsalder er ikke problemet å finne informasjonen, men å tolke den. Og enten det gjelder drikkevarer, klær, sportsutstyr, elektronikk eller sminke så er det her fagkompetansen til de ansatte gir bedriftene et konkurransefortrinn i kampen mot digitale konkurrenter.

Retailtrender i ti deler

I denne artikkelserien retter Steffen Larvoll, Head of Business Development i DRIW fokus på de ti viktigste trendene han ser vil skape de største truslene eller mulighetene for norske retailere i årene fremover.

Her er tidligere artikler:

Retailtrend 1

Retailtrend 2

Powered by Labrador CMS