
Skar mister Tiger
Skar Agency mister agenturet på Tiger of Sweden i Norge. Fra 1. juli skal merket overta salg og markedsføring i Norge selv, i et datterselskap. Også i andre markeder har eierselskapet, danske IC Group besluttet å ta over salget av Tiger of Sweden selv.
For Skar Agency har dette dramatiske konsekvenser. Daglig leder Johan Anker Skar opplyser at fem medarbeidere er sagt opp. To av tre Tiger-butikker som Skar eier i Oslo legges ned. Den tredje skal overtas og drives videre av merket selv.
- Som agent må man være forberedt på at dette kan skje. Men fordi vi kun har konsentrert oss om å utvikle Tiger og sagt nei til å jobbe med andre merker, blir det ekstra dramatisk for oss. Vi har arbeidet med Tiger of Sweden i mange år og utviklet det til å bli ett av Norges sterkeste varemerker. Riktignok har det vært en omsetningsnedgang i Norge de siste årene, men ikke mer enn i andre markeder, så vi hadde håpet å få en lengre avviklingsperiode enn seks måneders oppsigelse. Men det førte ikke fram, sier Skar.
Skar har to lokaler i Oslo sentrum. Det ene skal leies ut, det andre skal brukes av et annet Skar-selskap, med andre varemerker.
De øvrige Tiger of Sweden-butikkene i Norge, i Bergen, Ålesund og Trondheim er franchisebasert og drives videre som før.