Skar mister Tiger

Skar Agency mister agenturet på Tiger of Sweden i Norge. Fra 1. juli skal merket overta salg og markedsføring i Norge selv, i et datterselskap. Også i andre markeder har eierselskapet, danske IC Group besluttet å ta over salget av Tiger of Sweden selv.

Publisert Sist oppdatert

For Skar Agency har dette dramatiske konsekvenser. Daglig leder Johan Anker Skar opplyser at fem medarbeidere er sagt opp. To av tre Tiger-butikker som Skar eier i Oslo legges ned. Den tredje skal overtas og drives videre av merket selv.

- Som agent må man være forberedt på at dette kan skje. Men fordi vi kun har konsentrert oss om å utvikle Tiger og sagt nei til å jobbe med andre merker, blir det ekstra dramatisk for oss. Vi har arbeidet med Tiger of Sweden i mange år og utviklet det til å bli ett av Norges sterkeste varemerker. Riktignok har det vært en omsetningsnedgang i Norge de siste årene, men ikke mer enn i andre markeder, så vi hadde håpet å få en lengre avviklingsperiode enn seks måneders oppsigelse. Men det førte ikke fram, sier Skar.

Skar har to lokaler i Oslo sentrum. Det ene skal leies ut, det andre skal brukes av et annet Skar-selskap, med andre varemerker.

De øvrige Tiger of Sweden-butikkene i Norge, i Bergen, Ålesund og Trondheim er franchisebasert og drives videre som før.