Fra Skohuset til Fornebu
- Her føler jeg meg hjemme, sier Katrine Ritari i New Shoes AS, som etablerte seg i nytt showrom i Norwegian Fashion Center til messen i februar.
Ritari er ifølge eget utsagn «født i en skoeske», ettersom faren drev skobutikk, men har i dag en fot i skobransjen og en i tekstil på grunn av bransjeglidningen. Med sitt hovedmerke Billibi har hun hatt rundt 70 prosent skobutikker og 30 prosent motebutikker som kunder. Men stadig flere skobutikker utvider sortimentet sitt med klær, vesker og tilbehør, slik at stadig flere bruker en mer tid hos leverandører av klær og tilbehør. Samtidig som stadig flere motebutikker er på jakt etter sko.
Hun har leid showrom på Moteforum tidligere, har de siste årene hatt showrom i Skosenteret på Helsfyr, men valgte nå å flytte til Fornebu.
- Jeg vurderte grundig fordeler og ulemper ved å flytte «skofamilien» min i Skosenteret. Men etter å ha snakket med alle kundene mine, fant jeg ut at bare fem av dem ikke hadde vært innom Norwegian Fashion Center på Fornebu forrige messe. Da ble valget lett for meg. Jeg er meget godt fornøyd med det showrommet jeg har fått her på Fornebu, og det er selvsagt en fordel at jeg kjenner mange av de andre leietakerne fra før, og at det er mer aktivitet her.
Hun har hatt en god utvikling med det danskemerket Billibi: - Det er et ungt, edgy og trendy merke, men også med god passform og komfort. Rettet hovedsakelig mot dem som ønsker å ta med seg joggeskokomforten når de skal bruke andre typer sko. Et anerkjent og gammelt dansk, familiedrevet merke som i dag drives av tredje generasjon, som eksporterer til 25 land. De er meget gode på å fange opp trender, snu seg raskt og presentere nyheter hele tiden. Vi har en stor kolleksjon, rettet mot en bred kundegruppe fra rundt 25 år og eldre. Et merke som har blitt populært i mange ulike typer butikker, sier Katrine.
Hennes andre merker er franske Arche og high end-merket Stuart Weitzman.