Skobutikkene har hatt et skrekkår i 2020
Skobutikkene har hatt et skrekkår i 2020

Skrekkår for skobutikkene i 2020

Omsetningen i skobutikkene falt med hele 19,2 prosent i 2020 som følge av koronakrisen. Virke peker på det at koronakrisen har ført til mer bruk av hjemmekontor og mindre sosial omgang som viktige drivere for nedgangen.

Publisert

Foreløpige tall fra SSB og Virke viser en omsetningsnedgang på 9,1 prosent. Mer eksakte tall vil komme i løpet av to uker.

− Skobutikkene er hardt rammet av koronakrisen. Bransjen lever av å hjelpe folk med å ta seg frem og godt ut, men i 2020 ble det hjemmekontor på mange og færre konfirmasjoner, bryllup og julebord. I tillegg så vi en kanalglidning mot netthandel og en dreining mot fritidssko som sportsbutikkene har nytt godt av, sier Bror Stende, direktør for faghandel i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Bror W. Stende
Bror W. Stende

Tallene for skofaghandelen 2020, utarbeidet av Kvarud Analyse på oppdrag for Virke, viser at skobutikkene hadde en nedgang på 8,7 prosent i januar og februar. I resten av 2020 falt omsetningen med 20,6 prosent, slik at omsetning på årsbasis gikk ned med 19,2 prosent.

− Koronapandemien har kraftig forverret en allerede negativ trend for skobutikkene. I mars og april i fjor ble omsetningen mer enn halvert. Nå må det komme på plass en kompensasjonsordning for lønnskostnader og tap av varelager ved stenginger som følge av smitte, sier Stende, og peker på at varekostnad utgjør omtrent 50 prosent av omsetningen i skobransjen.

− Skobransjen er sesongdrevet, stenginger kan føre til at store deler av sesonger forsvinner og dermed at varer må selges med rabatt for å ikke binde for mye kapital i et stort varelager, sier Stende. Dette gjelder i høy grad også for tekstilbransjen.

Salgsnedgang for femte år på rad

Omsetningen i skobutikkene har gått ned med 1 273 millioner kroner de siste fem årene, hvorav nærmere 700 millioner har kommet under koronapandemien.

− Konkurransen blant skobutikkene er knallhard, og konkurransen har blitt tilspisset av den sterke økningen i netthandelen. SSBs tall viser at prisene på skotøy sank med 1,1 prosent i 2020, og det var fjerde året på rad at prisene falt. Salgsnedgang og prisnedgang går hardt utover omsetningen, sier Stende.

Nedgang også hos kjedene

Omsetningen i de seks store skokjedene gikk ned med 20,1 prosent til 2 338 millioner kroner i 2020. Disse er Euro Sko Gruppen, Shoe-d.Vision, Nilson Group, Larssen Sko - Mani, Lille Vinkel Sko og Bianco Footwear.

− Vi ser samme utvikling hos kjedene som resten av bransjen. I skobransjen er det også mange enkeltstående og familieeide aktører som sliter tungt nå, men konkursene har heldigvis uteblitt foreløpig.

Senter-stenging gir tung start på 2021

Stende er bekymret på effektene koronapandemien har gitt på starten av 2021, og de videre utsiktene for året.

− Håpet om en god start på 2021 brutalt revet bort med lokale utbrudd av mutert koronavirus, sier Stende og peker på at situasjonen for mange skobutikker har blitt forverret sammenlignet med stengingen i 2020:

− Vi klarte oss gjennom utbruddet i mars og julehandelen med å holde butikkene åpne, mens mange butikker på kjøpesenter ble stengt ved lokale utbrudd på starten av året. Det har gitt en hard start på 2021. Den desentraliserte butikk- og kjøpesenter-strukturen vi har i Norge sprer kundene geografisk, og begrenser mobiliteten. Det er en styrke vi burde bruke under en pandemi, avslutter Stende.

Kilde: Virke/SSB
Kilde: Virke/SSB
Powered by Labrador CMS