Butikkbloggen

7 tips for å få flere følgere på Instagram

I løpet av 2020 har vi intervjuet mange butikkeiere for å lære litt om hva som får dagens butikker til å tikke og gå. Vi snakket blant annet med Else Merethe Stavik fra butikken wherElse, som klarte å øke omsetningen på tross av korona, og Emily Østby fra Tjorven Garn som har hatt stor pågang av kunder, selv med pandemien i full sving.

Publisert

Butikkbloggen i Tekstilforum

Denne saken er en del av et samarbeid mellom Tekstilforum og Butikkbloggen. Saken ble først publisert på Butikkbloggen 2. januar 2021. Les mer på Butikkbloggen her:

Hvordan de har fått det til, kan du lese her og her, men det som er felles for dem begge er at de er gode på sosiale medier - og spesielt Instagram.

Å bygge et publikum på Instagram er ikke lett, og det tar tid, men det er helt tydelig at det hjelper. Det lar deg bygge et sterkere forhold til kundene dine og driver salg i butikken og på nett. Derfor har vi samlet noen tips som har hjulpet andre butikker få følgere på Instagram, så du kan ta kontoen din til nye høyder.

1. Lag ditt eget innhold

Mange butikker faller i fellen å bare re-poste andre Instagram-kontoer eller produktbilder fra nettbutikken - dette er uheldig. Originalt innhold som gjør folk engasjerte er det som funker på Instagram og resten av internettet for den saks skyld. Så, før vi fortsetter må du slå deg til ro med at du kommer til å måtte lage ditt eget innhold for dine følgere. Det høres kanskje vanskelig og tidkrevende ut, men det trenger det ikke å være!

2. Vis litt personlighet

Innhold på Instagram trenger ikke nødvendigvis å ha høy produksjonsverdi. Ta bilder med din egen smarttelefon, og vis litt personlighet. Når du og din butikk får satt deres unike preg på innholdet dere publiserer vil du nok se at det er lettere å få reaksjoner fra følgerne deres. Vis gjerne hvem dere er, snakk om hva formålet med butikken er og vis at dere bryr dere om og setter pris på kundene deres.

Personlighet og sjarm kan lett vises med tekstene dere legger ved bildene dere publiserer. Bruker dere mange emojis eller få? Skriver dere lange historier under bildene eller er dere kortfattet? Story er også et flott sted å vise personlighet, men da må dere bruke video - som tar meg til vårt neste tips:

3. Bruk video!

Else fra wherElse kunne fortelle at hun ofte brukte video i sine innlegg og på Story for å vise nye produkter i butikken. At responsen på den strategien er god er ingen overraskelse for dem som følger litt med på undersøkelser av hva folk foretrekker på sosiale medier. I en studie gjort av Socialinsider i 2019 fant de blant annet at videoinnhold fikk mange flere kommentarer enn bilder.

Så, hver gang du skal ta et bilde for publisering på butikkens sosiale medier bør du tenke: kunne dette også funket som en video? Når det skjer spennende ting i butikken er det tiden for å finne frem mobilen og legge ut Stories på Instagram. Legg ut video av nye varer, nye dekorasjoner, events, nye ansatte, og alt annet som kan være interessant for kundene dine.

Les også:

Hvordan din butikk kan nå flere på Instagram

Mange kunder på tross av Korona - Intervju

4. Kjør konkurranser

Det er ikke noen hemmelighet at folk liker muligheten til å vinne noe. Og konkurranser på sosiale medier fungerer ofte veldig bra for å bli sett av flere i din målgruppe. Men, det er noen fallgruver. Her er et par tips for å få en konkurranse som faktisk gir noe tilbake av verdi:

● Premien må være noe som er unikt for deg og interessant for dine kunder. Eksempel: ikke gi bort en iPhone om du vil selge kjoler.

● Gjør det enkelt for folk å bli med på konkurransen. Det kan være så enkelt som å be folk like innlegget om konkurransen, tagge en venn som ville likt premien også, og følge profilen deres.

● Lag annonser for konkurransen på Instagram via Facebook Ads Manager. Dette forsikrer at konkurransen din blir sett av nok folk til å få litt fart i begynnelsen. Unngå å promotere innlegg.

● Bruk trekingen av en vinner for å få til mer innhold. Lag en video av trekingen og del det på profilen. Publiser hvem vinneren ble og hva de vant, og at det kommer flere konkurranser i fremtiden.

7_tips_IMAGE_1.1

5. Track hva som funker

Instagram gjør det enkelt for deg å se hva som faktisk resonnerer med dine kunder. Under “Innsikt” kan du se hvilke innlegg som genererte flest likes, følgere, kommentarer, lagringer, osv. Så, bruk det for hva det er verdt. Hvis du hadde en ide om hva følgerne dine ville like, men ser at det er andre typer innhold som får mest oppmerksomhet så må du heller satse der. Ikke lås deg inn i tanker om hva du tror kundene dine vil like, men følg med på hva de faktisk liker og lag mer av det.

6. Bruk Canva

Canva lar deg enkelt legge til tekst og grafikk på dine bilder. De har også mange lekre maler som du kan bruke. Og det beste av alt er at Canva er helt gratis. De har en app som du kan bruke på telefonen eller så kan du bruke det i nettleseren. Sjekk hva vi lagde på Canva på noen minutter for dette innlegget:

7. Legg ut regelmessig

Instagramkontoer med mange følgere er stort sett alltid veldig aktive på appen. De publiserer på Story, innlegg og Reels. Så hvorfor gjør ikke du det? Om du vil at følgerene dine skal være aktive og engasjerte må du også være det. Bruk appen daglig og legg ut variert innhold som du vet fungerer. Det kan hjelpe å planlegge innhold om du synes det er vanskelig å legge ut daglig. En aktiv Instagramkonto har mye høyere sjanser for å bli sett av nye potensielle følgere og de følgerne du allerede har vil alltid ha dere friskt i minnet.

Konklusjon

Det er ikke lett å få mange følgere på Instagram, men om du bruker tipsene i denne artikkelen så stiller du bedre i konkurransen om følgere enn mange andre kontoer. Ikke vær redd for å eksperimentere og leke deg litt frem for å finne ut hva som funker best for dine kunder.

Powered by Labrador CMS