Katrine Aasen og Tore Skjærgaard får hjelp av Innovasjon Norge til å utvikle enkle verktøy for klesbransjen.
Katrine Aasen og Tore Skjærgaard får hjelp av Innovasjon Norge til å utvikle enkle verktøy for klesbransjen.

Enkelt nettsalg fra sosiale medier

Insp har utviklet en app som gjør alle Instagram- og Facebook-poster klar for nettsalg automatisk.

Publisert

- Alle klesbutikker poster regelmessig til Facebook og Instagram. Insp Retail Tomorrow gjør alle produktene i Facebook- og Instagram-postene dine mulig å kjøpe på nett, helt automatisk, sier Katrine Aasen, nettsalgsrådgiver i Insp Retail Tomorrow.

Når lokale kunder bestiller plaggene fra mobiltelefon eller PC, får butikkene inn et varsel for å bekrefte om de vil ta ordren. Det eneste butikkene må gjøre er å klikke «Ja» eller «Nei» i et varsel på mobiltelefonen, og deretter henge av plagget i butikk eller sende det til kunden.

Plagg i Instagram- og Facebook-poster kobles automatisk til nettsalg.
Plagg i Instagram- og Facebook-poster kobles automatisk til nettsalg.

Trenger ikke nettbutikk

Katrine Aasen sier videre at det er mulig å ta i bruk det nye verktøyet på 15 minutter, uten behov for nettbutikk eller kassaintegrasjon.

- For Insp Retail Tomorrow har det vært viktig å utvikle et verktøy som forenkler posting til sosiale medier og som samtidig gjør produktene i postene mulig å kjøpes online av lokale kunder. Dette vil si at det eneste butikkene må gjøre, er å fortsette som vanlig å poste til Facebook og Instagram og deretter bekrefte om de vil akseptere innkommende ordre. Nettsalget og betaling håndteres helt automatisk av Insp Retail Tomorrow.

Øk nettsalg automatisk

- Det er flott å kunne tilby lokale butikker et verktøy for å øke nettsalg i en tid hvor trafikk til butikk er usikker, sier Aasen.

- Du har sikkert lagt merke til at de suksessfulle nettbutikkene som for eksempel Suser i Sivet og Carma har linker på Facebook og Instagram poster direkte til produktene i nettbutikken sin. Insp Retail Tomorrow både oppretter denne linken og gjøre produktet tilgjengelig for nettsalg i det du poster til Facebook og Instagram.

Test nettsalg enkelt

- For butikker som lurer på å investere i egen nettbutikk, er det å starte med Insp Retail Tomorrow en måte å teste nettsalg uten å investere eller bruke tid på en nettbutikk. Hvis nettsalget går bra, kan neste steg være å investere i egen nettbutikk. Nettbutikken kobles da til Insp Retail Tomorrow slik at postene på Facebook og Instagram fortsatt kan kjøpes automatisk av lokale kunder.

- Du skal imidlertid ha et høyt salg fra Facebook og Instagram postene dine før det lønner seg å investere i en egen nettbutikk. Det er derfor flott at alle lokale butikker som fra før poster på Facebook og Instagram nå får et enkelt og billig alternativ for å komme i gang med nettsalg, sier Katrine Aasen

Får 3,5 millioner fra Innovasjon Norge

Insp har fått tildelt nær 3,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge for å utvikle enkle verktøy for tekstilbransjen.

Insp lanserte tidligere i år appen Insp Retail Tomorrow, hvor leverandører lager ferdige poster til Facebook og Instagram, som butikker kan dele videre på sine sosiale medier på en rask og enkel måte. Nå er appen utviklet videre slik at alle produkter som postes på Facebook eller Instagram automatisk blir tilgjengelig for nettsalg for lokale kunder.

Tore Skjærgård, daglig leder i Insp er svært fornøyd med støtten fra Innovasjon Norge:

- At Innovasjon Norge satser på Insp og nye enkle brukervennlige verktøy til lokale butikker, gjør at mange flere butikker kan øke trafikk til butikk og tilby lokale kunder nettsalg. Dette er jo spesielt viktig i den usikre situasjonen vi er i.

- Innovasjon Norge var spesielt imponert over at lokale butikker kan være opp å kjøre med nettsalg på 15 minutter med Insp Retail Tomorrow. Automatisering av nettsalg er den første av en rekke nye verktøy fra Insp som vil forenkle butikkenes hverdag og skape økt trafikk og salg, sier han.

I