Sju tips til gode Instagram-tekster

Her er kommunikasjonsbyrået Turbo Kommunikasjon sine sju beste tips til gode Instagram-tekster.

En god og fengende caption, eller bildetekst på godt norsk, øker både tiden publikum bruker på posten din og sjansen for at de engasjerer seg. Tid og engasjement spiller igjen inn på algoritmene, som påvirker hvor mange flere som vil se posten din.

1: Skriv konsist

Bildeteksten din bør være rett på sak og relevant. Mange scroller Instagram mens de er på farten, og mister fort interessen om du ikke kommer raskt til poenget. Den første setningen er viktigst. Pass på å fange oppmerksomheten før man må klikke «more» for å lese mer.

Mer på hjertet? Om du bruker Instagram som mikroblogg bør du legge inn pauser i teksten, slik at lesbarheten blir bedre. Bruk mellomrom, tegn eller emojier for å dele opp teksten.

2: By litt på deg selv

Ansikter fungerer stort sett alltid bedre enn produktbilder i sosiale medier. La følgerne dine bli bedre kjent med bedriften og de ansatte via bilde/video og tekst. By litt på deg selv og vær gjerne personlig, men ikke privat.

3: Bruk humor

Humor er (nesten) alltid bra og fungerer utmerket også på Instagram. Men som ellers i livet, husk å le «med» og ikke «av».

4: Bruk emojis

Emojis er veldig populære på Instagram og kan ved riktig bruk gjøre teksten både lekker og morsom. Det er delte meninger om emojis, men én ting er sikkert: De har stoppeffekt.

Vær oppmerksom på at noen emojis kan lett misforstås. Ta en titt på emojipedia.org for den korrekte meningen bak de ulike emojiene. Og visste du at du kan hashtagge emojis og dermed gjøre dem søkbare?

5: Husk rettskrivning

Skrive- og tastefeil er unødvendig, det samme er slurving med grammatikk og tegnsetting, så les alltid over teksten din en ekstra gang før du poster. Ryktene sier at om du endrer i teksten din etter at den er publisert, vil den nå færre enn om du retter før du publiserer. Som bedrift bør du i tillegg unngå dialekt og slang, med mindre dette er et bevisst grep for å gi profilen din personlighet.

6: Husk CTA

Hva vil du at publikum skal gjøre når de har lest bildeteksten din? Legg til en god CTA (call-to-action) for å oppmuntre publikum til å legge igjen en kommentar, like eller sende deg en DM. Husk at økt engasjement, gir deg økt synlighet. For eksempel: «Send oss en DM om du ønsker å få tilsendt tipsene på e-post», «Dobbeltklikk om du er enig» eller «Hva er ditt beste tips?». Du kan også henvise til link i bio for å drive trafikk til nettside. Og du, pass på at CTA står ut i teksten for økt mulighet til økt engasjement. Dette kan du enkelt gjøre ved å legge til en emoji før og etter CTA-en, eller du kan bruke en annen font enn standardfonten via for eksempel IGfonts.

7: Bruk emneknagger (med måte)

Emneknagger er viktige hvis du ønsker å nå ut til flest mulig, men begrens bruken til relevante tagger – og ikke bruk de samme taggene på alt innhold dere publiserer da det vil begrense spredningen. Ved å bruke de riktige emneknaggene til bildet/videoen din er sjansen større for at innholdet blir sett og dermed øker muligheten for engasjement og nye følgere.

Håper du hadde glede av disse! Vi snakkes på Instagram!

Powered by Labrador CMS