Aclima “Årets klatrer” i Tyskland
Aclima AS, med tilhold på Krøderen og i Drammen, tok nylig med seg prisen som årets klatrer i forbindelse med den internasjonale forhandlermessen, OutDoor by ISPO i München.
Prisen ble delt ut av det tyske industri- og bransjemagasinet OutdoorMarkt.
«Årets klatrer» er en merkevare som etter juryens oppfatning har oppnådd den raskeste positive utviklingen i det siste året, eller har nylig etablert seg i friluftsbransjen takket være et spesialprodukt.
I tillegg til den tyske bransjeprisen vant også Aclima, «Apparel Award» for den nye LightWool Sports T-shirt. Prisen ble utdelt av Scandinavian Outdoor Group, som er den nordiske interesseorganisasjonen for nordiske merkevarer.
- Dette er utrolig moro, og et resultat av den gode jobben vi hver dag legger ned for å etablere oss på det europeiske markedet. Vi har særlig hatt fokus på det tyske markedet de siste årene da det er stor interesse for norske friluftsprodukter der. Ved å utvikle funksjonell bekleding med god passform og kvalitet, sammen med fokus på naturlige materialer, så kan man oppnå gode resultater, sier Ole Magnus Halvorsen i Aclima. (Pressemelding)
Fakta om Aclima:
24 Ansatte i Norge, 2 i Sverige, 65 i egen fabrikk i Estland.
Omsetning 2018; 112 Mill. Nok. Doblet omsetningen siste 5 år.
Selger til fagbutikker innen sport/friluft og jakt over hele landet. Eksporter til 18 land.
Største enkeltkunder er Forsvaret og politiet.
Henter ull fra utvalgte gårder i New Zealand, Spinner, strikker og syr alle produktene i Nord Europa. Stort fokus på utvikling av nye funksjonelle produkter i bærekraftige materialer. Samarbeider med blant annet eventyreren Lars Monsen for å teste produktene og laget en egen serie basert på hans erfaringer.