Heimtextils interiør- og tekstiltrender:

“Nothing New, Everything New”

“Nothing New, Everything New” er tittelen på tekstil- og interiørtrendene som den tyske messsen Heimtextil presenterer for 2021/2022. En bekreftelse på at mote- og interiørtrender blir stadig mer like og sammenfallende.

Publisert

Heimtextil er Europas ledende messe innenfor tekstil, hjemmeinnredning og livsstilsprodukter. Neste messe er planlagt til 12. - 15. januar i Frankfurt.

Sammen med Heimtextil Trend Council har messearrangørene alliert seg med fire trendeksperter som presenterer en trendoversikt under paraplyen “Nothing New, Everything New”. Dette er Anja Bisgaard Gaede fra danske SPOTT trend & business, som også står bak trendstoffet I Tekstilforum, Anne Marie Commandeur fra stiljinstituut amsterdam og Kate Franklin og Caroline Till fra London studio. Anja Bisgaard Gaede skal organisere alle trendaktiviteter i forbindelse med messen.

Kriser skaper innnovasjon

Første del av 2000-tallet har ført med seg flere kriser og utfordringer for industri og handel, med corona-pandemien som det mest krevende. Men kriser skaper også innovasjon og nytenknuing. I tillegg vil miljø og bærekraft være en sterk driver for hvilken retning vi beveger oss i. Noe som er utgangspunktet for Heimtextils trendoversikt, som presenterer fire temaer: "Repurpose", "Rewild", "Reinforce" and "Revive".

Repurpose

Repurpose er ikke en forbigående trend. Snarere er det en måte å endre holdningen til produktutvikling i tekstilindustrien: å utnytte eksisterende tekstiler for å danne nye visuelle uttrykk i stedet for å lage noe nytt. I motsetning til den tradisjonelle designprosessen som starter med en idé, starter Repurpose med å vurdere hva som kan lages av eksisterende tekstiler.

Rewild

I den urbane og postmoderne verden har generasjoner i stor grad mistet forbindelsen til den omkringliggende økologien. Dette har betydelig innflytelse på hvordan vi bruker og forstår økosystemet vi lever i. Fra autentisk til ekte betyr Rewild å gjenoppdage naturens ressurser og bruke disse i en moderne sammenheng, og levere bærekraftige løsninger. De visuelle og tekstile uttrykkene for Rewild-trenden fokuserer på retninger som naturens laboratorium, urfolk, vilt og grunnleggende liv.

Reinforce

Motstandsdyktig uttrykk og brutalistisk arkitektur er sentrale elementer i forsterkningstrenden. Lang levetid er utgangspunktet for valg av farger, materialer og design. Reinforce har en enkel og dristig skandinavisk uttrykk med et ærlig og minimalistisk utseende. Fra kortvarig til lang levetid handler Reinforce om visuell og komposisjonell levetid innen tekstiler og materialer. Det henter inspirasjon fra hvordan skandinavisk design kombinerer design, holdbarhet og funksjonalitet.

Revive

Gjenspeiler ungdommelig aktivisme, holdninger og reaksjon materialsime og vår verden av "ting". Revive er en utforskning av kreativitet, med fokus på å oppnå større emosjonell tilfredshet gjennom prosessen med å skape i stedet for på resultatet. Her gjelder ingen regler for reparasjon, bearbeiding, læring og eksperimentering. Revive-trenden fokuserer på prosess, moderne reparasjon og eksperimentering.