Norge satte spor på ISPO
- Det er noe av det lureste jeg har gjort! Bjørn Dæhlie gliser stort. Han snakker om ullundertøykolleksjonen sin like før han skal opp på podiet i ISPO for å snakke om langrenn og den nye norske landslagsdrakten. Og han var ikke alene om å markere Norge på ISPO.
Tekst og bilder: Tone Skårdal Tobiasson
ISPO er verdens største sportsmesse, også for tekstiler, og her er det 18 gigantiske haller og 80.000 besøkende som traver rundt på leting etter «det siste hotte». Det er lett å drukne i mengden. Alt for lett. Selv Bjørn Dæhlie blir litt usynlig der han står og venter på å komme opp på scenen i Hall B6, som er sånn cirka midt i det meste. Det er derfor jeg får sjansen til å spørre ham, fordi han står i mengden og venter på tur, hva han skal snakke om. Han innrømmer han er litt usikker, og lurer også på «hvem er egentlig du?». Jeg minner ham på at jeg intervjuet ham for Tekstilforum da han lanserte ullundertøyet sitt, og da kommer det kontant: «Det er noe av det lureste jeg har gjort!». Ullundertøy har tydeligvis lønnet seg for merkevaren Dæhlie.
Det viser seg at han egentlig skal snakke om langrenn som vekstsport i Europa i det som heter «Ski Village», og om sin egen kolleksjon, selvsagt. Det er ikke ull, men de hel-syntetiske draktene til landslaget han holder opp da han endelig inntar scenen. Her er de mest opptatt av å vise «ryggen» til svenskene, og Bjørn må selvsagt vise de fremmøtte den hvite ryggen på drakten. Han ler litt beskjemmet, men er tydeligvis opptatt av at drakten han produserer og leverer til skilandslaget står på pallen i konkurransene. – Jeg blir jo rørt, da, sier han.
At det er hans eget merke han nå står på ISPO med, og ikke på vegne av sponsorer, er han også glad for, forteller han. – Jeg har vært her siden jeg var 20 år gammel, fordi sponsorene mine ville at jeg skulle stille opp, så ISPO kjenner jeg godt, sier han. – Men det er jo klart morsommere å stå her med egen merkevare enn på vegne av sponsorer.
Dagen før hadde Devold, Aclima og Bergans vunnet gjeve priser med hver sin ullen innovasjon (http://tekstilforum.no/norsk-jubel-under-scandinavian-outdoor-awards), mens Woolmarks stand hadde valgt seg Kari Traa undertøy i ull som blikkfang. Norge er synlig på verdens største og viktigste sportsmesse.
Ull fremfor mikroplast
I våre endeløse vandringer i hallene observerer vi at syntetiske materialer, slik som Dæhlies landslagsdrakt, får seg en trøkk både her og der, med bakgrunn i hele mikroplast- og mikrofiberproblematikken. «Stop! Microwaste – TEN for the ocean» er et tydelig initiativ som har som første og øverste råd: Ikke kjøp plast. Initiativet er tysk, og er del av to større utstillinger som prøver å se på løsninger på miljøutfordringer. Litt lenger bortenfor har American Wool og HD Wool satt opp store plakater som forteller om ullens fortrinn og manglende bidrag til mikrofiber og mikroplast problemet. En studie fra Leeds universitetet har nemlig nylig blitt publisert og forskerne fant overraskende ikke noe som helst ull i vaskevannet. Ikke en eneste trevl.
Det er folkene på Woolmarks store stand veldig fornøyde med. Ull er i vinden og her står Kari Traas klassiske ullundertøy prominent utstilt som blikkfang. Ullprisene har aldri vært høyere, ettersom både skoprodusenter og bilindustrien har oppdaget fiberen. Skinnseter byttes ut med vevde ullseter (der var en norsk designer faktisk først ute fordi han husket hvordan moren hans hadde ramlet på ski og bare børstet av seg snøen i ullnikkers), mens både ullsko og ullstøvler er mer og mer vanlige produkter på markedet. Den klassiske russiske såleløse tovede ullstøvletten har blitt «gjenoppdaget» og på standen til sveitsiske Baabuk lanseres den som mulig innlegg både i slalåmstøvelen og regnstøvel.
Dyrevelferd i fokus
Vi stikker også innom HD Wool og slår av en prat med sjefen, Jo Dawson, som sammen med et annet større engelsk ullforhandlerfirma planlegger å saksøke den norske staten for ullsubsidiene. – Ikke fordi vi ikke unner norske sauebønder alle de pengene de kan få, men fordi den samme ullen selges alt for billig til den engelske forhandleren i UK, får engelske sauebønder problemer med prisen på sin ull. Vi ser store utfordringer i bransjen, blant annet voksende selvmord blant sauebønder som sliter med dårlig økonomi og ensomhet. Så vi har planer om en del grep, forteller han. Et av disse er å satse på såkalt regenererende landbruk, hvor omlegging av beiting fører til karbonfangst. – Vi har regnet ut at vi vil fange 100 kilo CO2 for hvert plagg som produseres.
Devold
Devold, som hadde feiret seieren i Scandinavian Outdoor Awards (http://tekstilforum.no/norsk-jubel-under-scandinavian-outdoor-awards) kvelden før, ser forbasket freshe ut da de dag to på ISPO messen lanserer Devold Wool Direct. Tyske Ortovox har samtidig lansert sitt konsept «Wool Promise» (OWP), som er et løfte om «fair wool». Dette er et Responsible Wool Standard pluss konsept, og ligner på grep Patagonia har tatt. I tillegg til strenge dyrevelferdskrav, inkluderes transport til slakting, og hvordan gårdene og beitesystemene fungerer. For Devolds del er det snakk om å knytte seg opp mot gitte gårder med langsiktige kjøpsavtaler for ull, hvor det inspiseres og samtales – og hvor de kan spore hvor all ullen i produktene kommer fra. Craig Smith forklarer: - Vi begynte «sheep to shop» for to år siden i Devold, og dette er det endelige resultatet – full kontroll og gjennomsiktighet.
Ulvang
Ulvang er for første gang på ISPO, og fire gensere henger svært synlige på standen. Dette er RAV-variantene som er i norsk ull, den ene i villsauull, som også var et av produktene som var nominert til Scandinavian Outdoor Awards: Feral. De to fra IWTO (International Wool Textile Organisation) som tråler messen, Dalena White og Jeanette Cook, er imponerte. De tar bilde og poster på Instagram. «We are wool» logoen kommer selvsagt med. – Vi hadde godt besøk, særlig fra tyske kunder, forteller Lars Thronsen som hadde fått med seg IWTOs post.
Bråtens 100% Norway
Og hva snubler vi ikke over, men et nytt norsk ullmerke: Bråtens 100% Norway? Basert i Horten, men med produksjon i Polen og Latvia av norske strikkegensere, luer, votter og sokker i norsk ull. Moldova skal levere merinoull undertøy, som inntil nå har vært produsert i Kina. Vi stusser litt over en av påstandene i markedsføringen: At norsk ull er så myk, glansfull og ekstremt holdbar – at «kjemikaler er unødvendige». Har de ikke fått med seg at selv vann og vasking er en kjemisk prosess?
Livstidsgaranti
Vi vandrer videre i de endeløse hallene og på fellesstanden til We Norwegians og Greater Than A står Jens-Petter Ring med en «Livstids duffel». - Vi vurderer faktisk å gi en livstidsgaranti på denne. Stoffet er norsk ull, vevd på Krivi Vev og tauene er fra Møre Bånd og Vev, forklarer Ring. Men så er levetid faktisk et av temaene som «trender» på ISPO. Sustainable Apparel Group (SAC) presenterer helt nye verktøy for å måle hvor bærekraftige produkter er som del av Higg Index, et målesystem som etter hvert forbrukere også skal forholde seg til med måletall. Og her er levetid det ferskeste og nyeste innslaget i vurderingen, takket være blant annet rapporter og forskning fra Norge. Forbrukerforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet har i samarbeid med blant annet Woolmark fått SAC til å lytte til at bruksfasen betyr enormt mye om produkter skal sammenliknes på miljøavtrykk.
Så også her lager Norge et lite fotavtrykk på ISPO.