Årets retailer investerer i konkurransekraft
Under Virkes Handelskonferanse onsdag ble vinnerne av Handelsprisen 2018, Årets Retailer og Årets Butikksjef kåret. Elektroimportøren, Jørgen Jørgensen fra Norrøna og Mona Ervig Kjendalen hos Meny stakk av med de prestisjefylte prisene.
Jørgen Jørgensen, eier og daglig leder av Norrøna, ble tildelt prisen som Årets Retailer under Virkes Handelskonferanse.
Juryen mener han står i en særstilling når det gjelder utvikling og drift i en bransje preget av vekst, men også stor konkurranse.
– Takk til alle de fantastiske medarbeiderne i Norrøna! Det er de som er grunnen til at vi er her i dag, sa en stolt og fornøyd Jørgen Jørgensen, fra scenen.
– Jørgensen har skapt en sterk merkevare som får oppmerksomhet langt utover Norges grenser. Han har tatt grep og styrt distribusjonen på en måte som gir merverdi til merkevaren. Samtidig har Norrøna levert stabil vekst og lønnsomheten er blant bransjens beste, forteller direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.
Juryen har også lagt vekt på at Jørgensen er innovativ, nysgjerrig og nyskapende og forstår at forretningsmodellen stadig må utvikles og endres for å lykkes i en tid med store og raske endringer i varehandelen.
Hvor er vi i 2029?
Jørgensen var også en av foredragsholderne på Handelskonferansen, hvor han fortalte hvilken strategi Norrøna har lagt for å takle de mange utfordringene og raske, uforutsigbare endringer i varehandelen. For tre år siden stilte de spørsmålet: - Hvor er vi i 2029? Og la opp en strategi og en handlingsplan. En strategi som krever ressurser, men Jørgensen er ikke i tvil: Man må investere for å kunne overleve og være konkurransedyktig, og det er først og fremst den gode kundereisen, logistikk og leveringshurtighet som er viktigst å utvikle.
Mange tiltak
Og det er litt av en satsing som er på gang: Det er etablert en egen forretningsutviklingsenhet, Norrøna Q, som leder an i innovasjons- og utviklingsarbeidet. Hittil har Norrøna etablert en digital plattform for reklamasjon og reparasjon av produkter, et CRM-system som gir mer presis informasjon om kundene, en ny og bedre kundeservice med utvidete åpningstider, Click & Collect, som gir kundene frihet til å velge om de vil hente varene i butikk eller få dem levert hjem, en ekspressservice hvor kundene får brakt varer på døra og hvor sjåføren kan vente til kunden har prøvd klærne for å se at de passer og en online outlet. Det er lagt stor vekt på å skape en bærekraftig profil, og Jørgensen har investert tungt i kompetanseutvikling. I tillegg er antall ansatte økt med ti prosent.
Juryen for Årets Retailleder har bestått av Grete Lekven, Sverre Flåskjær, Erik Fagerlid, Anders Askevold, Ole Martin Evensmo og Frode Finsrud.
Handelsprisen
Elektroimportøren vant Handelsprisen. Her var Floyd nominert, sammen med Elkjøp, blivakker.no og Megaflis
– Vi er en relativt liten kjede med mange medarbeidere som gjør en fantastisk jobb hver eneste dag. Den utmerkelsen og anerkjennelsen av dem betyr utrolig mye, sier Andreas Niss, CEO for Elektroimportøren.
Årets butikksjef
Monica Kjendalen, butikksjef hos Meny Solsiden, ble kåret til Årets Butikksjef.
I juryens begrunnelse kommer det frem at Kjendalen har fylt sin rolle som leder med lidenskap, høy medarbeidertilfredshet og lavt sykefravær. Hun er også blitt trukket frem som rollemodell både i bransjepresse og i sitt markedsområde. Hun er heller er ikke redd for å gå nye veier for å skape unike handleopplevelser for kundene og utnytter de mulighetene som finnes samt er gjerne i front når det gjelder å ta i bruk ny teknologi.
Prisen deles ut i samarbeid med Rekrutteringsselskapet Impact, Markedsinfo og Retailmagasinet. Juryen for årets butikksjef har bestått av Arvid Brandmo, Terje Gulbrandsen, Line Beate Jebsen, Thomas Gudbjerg, Tim Rosenkilde, Rune Stenberg, Nils Vanebo og Bror Stende.