Stor bredde i Oslo Runway
Denne sesongen presenteres Oslo Runway som et arrangement under den norske mote- og kunstfestivalen Oslo Fushion Festival, som finner sted 24. til 29.august.
Nærmere 30 norske designere og motemerker vil ta del i festivalens hybrid-format, som vil vise noen av Norges mest spennende designtalenter. Dette gjennomføres i form av unike videopresentasjoner, fysiske visninger, presseevents, utstillinger, shoppingevents og intervjuer med designere.
Alle videoene lanseres på ulike tidspunkt på www.oslofushionfestival.com og vil også være tilgjengelige på nettsiden i etterkant.
Oslo Runway
Oslo Runway starter onsdag 25. august, hvor Envelope1976 åpner med et presseevent og en digital presentasjon av deres AW21 kolleksjon. Videre følger digitale presentasjoner av Bergen-baserte Oleana, Elisabeth Stray Pedersen med sitt merke ESP og skomerket New Movements.
AWAN arrangerer deretter panelet «Hvordan bygge et motemerke som en tech startup». Også fysiske visninger vil ta plass denne sesongen, hvor blant annet det progressive merket Livid for første gang viser sin kolleksjon under Oslo Runway, noe som vil skje på Tårnet Kulturarena i Oslo.
I tillegg er Fam Irvoll tilbake og avslutter dagen med en visning av sin seneste kolleksjon, på det gamle hovedbiblioteket i Oslo.
Torsdag 26. august starter FWSS dagen med et presseevent. Så fortsetter det med digitale presentasjoner, hvor Avenue introduserer sin SS22 kolleksjon, i tillegg til mote- og livsstilmerket Iben som returnerer til Oslo Runway, og det tidløse utilitymerket Swims som viser for første gang under Oslo Runway. Til slutt på programmet er en digital presentasjon av Livid’s visning dagen før.
– Det har vært et vanskelig år. Men fra tilbakeslaget har vi også lært å jobbe oss gjennom det, finne nye måter og viktigst; å stå opp sammen. I disse gledesstundene er det nesten emosjonelt å se at hele den norske moteindustrien fremdeles står sammen og presser gjennom vanskelighetene. Og som sådan er jeg stolt over at vi sammen kan levere et spennende program som beviser at vi er en bransje å se opp for – ikke bare når det kommer til talent og potensial, men også motstandskraften, styrken og evnen til å stå sammen hver for seg, sier initiativtaker i Oslo Runway, Ditte Kristensen.
Mange arrangementer
I tillegg til Oslo Runway, består Oslo Fushion Festival av en rekke andre spennende arrangementer. The Jewelry Edition kicker i gang hele festivalen tirsdag 24. august, med digitale presentasjoner fra flere talentfulle norske smykkemerker.
Samme dag åpner de tre fysiske utstillingene i Oslobukta; Collective Diversity, Sorgenfri Artwear og smykkekunstutstillingen “Abstrakte landskap”. Torsdag 26. august arrangeres Fushion Night Out som er en kveld dedikert til shopping, design, mote og kunst i sentrum av Oslo.
Fredag 27. august arrangeres en digital variant av utstillingen Sorgenfri Artwear og lørdag 28. august er Fushion Conference 2021 med på å sette tonen for årets festival. Her inviteres ulike personligheter fra den kreative industrie, til å delta i samtaler rundt mote og design sin rolle som endringsagenter i vår moderne kultur under temaet From maker to change maker.
Programmet for paneldebattene er åpent for alle med billett, og vil foregå på DOGA i Oslo kl. 13.00 – 17.00, og digitalt gjennom TicketCo.
Må være endringsagent
– I dagens motebransje er det ikke lenger nok å skape nye kolleksjoner hver sesong. Motebransjen påvirker livet til så mange mennesker, og må ta et ansvar for å være en endringsagent. Dette gjennom å fremme mangfold og inkludering, og å bidra til en bransje som skaper langt mindre negativ påvirkning på klima og miljø. Vi ønsker gjennom årets tema å belyse dette, og fremme personene som vil gjøre bransjen bedre, sier daglig leder i Oslo Fushion Festival Elin Carlsen.
Se hele programmet på https://www.oslofushionfestival.com/schedule. Billetter til Fushion Conference 2021 kan kjøpes på TicketCo