Tekstilforum 2/2021 er ute nå
Tekstilforum 2/2021 er på vei til abonnentene. Her ser du hva du kan lese om:
LEDER:
Heia de som satser!
«Egentlig har du ikke noe valg. Det du absolutt ikke kan gjøre, er å la pessimismen ta overhånd. Derfor må du være offensiv.»
Les lederartikkelen her
INNKJØP
Trend: Lun og naturinspirert høst
Loungewear, fritidsklær, myke og behagelige kvaliteter, ruter, strikk med naturinspirerte farger: beige, brun, brungult, camel, teracotta, med blått og svart som kontraster.
BUTIKKDRIFT
Volonté med ny butikk i Stavanger: - En opplevelse flottere enn kunden betaler for
- Jeg vil gi kundene en flottere og mer eksklusiv opplevelse enn det de føler de betaler for! Det var utgangspunktet for Annette Nilssen Dale da hun åpnet Volontébutikk nummer 3 i Stavanger.
Sommerbutikken som ble helårssuksess
«Hos oss» i Sandefjord skulle bare være en sommerbutikk som stengte 1. september. Slik ble det ikke. Nå er den en permanent suksess.
- Skap levende sentrumsbutikk gjennom nettkanaler
Sentrumsbutikkene må sørge for å være synlige og tilgjengelige med sine produkter og tjenester 24/7 ved å utnytte alle mulighetene som finnes på nettet.
Din Veske satser med ny butikk: - Opplevelse og variasjon
– Her er det mye å se, oppdage og prøve. Den som i utgangspunktet kommer hit for å kjøpe seg en kjole, finner ofte sko og veske som matcher, og kanskje finner de en lekker topp og en bukse i tillegg.
ÅREST LEVERANDØR
- En sånn pris til lille meg?
- Er det virkelig sant? En sånn pris til lille meg? Det var både smil, hjertelig latter, hurrarop og gledestårer om hverandre da Britt Indrevold Aastvedt i Executive Gifts fikk overrakt diplomet som viser at hun er kåret til årets leverandør.
BUTIKKUTVIKLING
I en ny artikkelserie i samarbeid med Butikkutvikling AS i Bryne tar Tekstilforum for seg hvordan man på ulike måter kan øke butikkens lønnsomhet.
Artikkel 4: Ta helsesjekk på butikken!
Det er fornuftig og nødvendig at du oppsøker fastlegen og tar en helsesjekk en gang i året. Det er like fornuftig – og nødvendig – å gjøre det samme med bedriften din.
Boomerang Sarpsborg: Fra minus til pluss med god styring
Solid lokal forankring, hyppig markedsføring i sosiale medier, riktig varepakke, god energi i butikken og god økonomistyring. Dette er de viktigste grunnene til at Boomerang i Sarpsborg snudde et betydelig underskudd i 2019 til stor omsetningsøkning og et solid overskudd i 2020.
SERVICESKOLEN
Leksjon 3 – behov:
Finn ut hva kunden egentlig vil ha!
Er det selvsagt at en kunde som kommer inn i en klesbutikk vil kjøpe klær?
NORSKE MERKER
Camilla Øhrling hos HK Agentur
HK Agentur er ny agent for det norske smykkemerket Camilla Øhrling, tidligere Farmhouse Design.
SANSU i Illums
Det norske merket SANSU har klart seg bra gjennom pandemien takket være nøktern drift, lave kostnader og økt nettsalg. Nå satses det videre med salg i Illums, uniformer og nye kolleksjoner.
SVINN OG SIKKERHET
Reduser svinnet med svinnkultur og klare rutiner
Svinnkompetanse mener at butikker ikke må være fornøyd med sin historiske svinnprosent. Ved å jobbe aktivt med å bygge en svinnkultur og å ha klare rutiner får man svinnet ned og reduserer antall ubehagelige situasjoner med kunder og ansatte.
Korona gjør at flere tegner kredittforsikring
Korona-pandemien har bidratt til at stadig flere norske bedrifter sikrer sine fordringer med kredittforsikring.
Kameraer forebygger svinn og skaper dokumentasjon
Overvåkningskameraer forebygger svinn, både fra kunder og ansatte, og er svært nyttige for å dokumentere når hendelser har skjedd. Da er kvaliteten på bildene viktig.
BRANSJEPROFILEN: Henning Hexeberg
Motebransjen må stå samlet!
- Det har aldri vært viktigere for motebransjen å stå samlet og samarbeide enn nå. Sammen står vi sterkere. Og slik situasjonen er i dag, er jeg ikke i tvil om at Fornebu vil være det beste stedet å samles på, sier Henning Hexeberg.
FASTE SIDER
LEVERANDØRINDEKSEN
Se nettutgaven her
BRANSJENYTT
Flere siden med bransjenyheter