Lederartikkel:
Heia de som satser!
De som har mot og økonomi til å satse nå, blir vinnere i morgen. Derfor heier Tekstilforum på de som våger å satse, selv om verden preges av kaos og usikkerhet.
De som har mot og økonomi til å satse nå, blir vinnere i morgen. Derfor heier Tekstilforum på de som våger å satse, selv om verden preges av kaos og usikkerhet. Vi vil gjerne vise fram de som tør å tenke nytt, tør å bygge om butikken eller åpne ny butikk og ikke blir med i sutrekoret og synger med dem som stadig påstår at «nå går det rett til helvete».
Nøkkelen ligger i å innse at kundene ikke bare kommer til deg for å kjøpe klær, men for å få en god opplevelse. Klarer du å gi dem det, har du vunnet det første slaget i kampen mot dysterhet og krisestemning.
Vi heier på dem som er løsningsorienterte og offensive. De som systematisk og kritisk går gjennom egen drift for å finne ut hva de kan gjøre av forbedringer for å trekke kunder til butikken. De som tør å åpne ny butikk. De som bruker sin egen og sine medarbeideres kreativitet for å finne måter å utvikle seg og øke kundenes handleopplevelse. Som Boomerang i Sarpsborg, Som Din Veske i Rygge. Som Hos Oss i Sandefjord. Som Volonté i Stavanger, for å ta noen av de gode eksemplene som vi skriver om i denne utgaven av Tekstilforum.
Egentlig har du ikke noe valg. Det du absolutt ikke kan gjøre, er å la pessimismen ta overhånd. Derfor må du være offensiv. Dyrk det gode kjøpmannskapet. Bruk både brems og gass. Spar inn der du kan, men ikke glem å satse, være aktiv i ditt marked og hele tiden gjøre ting som gjør deg unik og spesiell i forhold til konkurrentene dine. Nøkkelen ligger i å innse at kundene ikke bare kommer til deg for å kjøpe klær, men for å få en god opplevelse. Klarer du å gi dem det, har du vunnet det første slaget i kampen mot dysterhet og krisestemning.
De som klarer å rendyrke et konsept, komme med noe nytt og gi kundene den gode opplevelsen, vil klarer seg selv om det ser grått og trist ut akkurat nå.
Tidligere lederartikler
-
Det året det var så bratt
-
Nå må vi «stå han av»!
-
DU er den gode kundeopplevelsen
LEDER: «Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen.»
-
En ny hverdag
LEDER: «Driftige entusiaster har over natten har tatt nødvendige grep, digitalisert driften og solgt betydelige mengder på nett – uten nettbutikk, men via facetime, sosiale medier og andre kanaler.»
-
Hold hodet kaldt og finn løsninger
LEDER: «Skal man komme seg gjennom denne krisen er det aller viktigste å unngå å få panikk.»
-
Kår dine beste leverandører
«Kår de beste og prioriter dem i innkjøpet. Nedprioriter eller kutt de som ikke innfrir.»