Lederartikkel:
Det året det var så bratt
2020 var et skikkelig uår på mange måter. Koronapandemien ga mange av oss skikkelige utfordringer, men det er gledelig å se at så mange tok utfordringene på strak arm og viste at det bor svært mye kreativitet og engasjement i tekstilbransjen. Med fare for å være festbrems og gledesdreper: Vi har ikke lagt pandemien bak oss. Vi må være forberedt på at 2021 også vil by på bratte motbakker. I løpet av vinteren og våren vil det nok dessverre være en del aktører i bransjen, både på leverandørsiden og butikker, som må kaste inn håndkledet.
Nå står vi i en situasjon hvor optimismen trenger mer innslag av nøkternhet og kynisme: Hvordan skal vi kjøpe inn for å kunne overleve?
Derfor går vi inn i en innkjøpsperiode preget av stor usikkerhet: Hvilke merker er det forsvarlig å satse videre på? Hvordan skal vi legge opp innkjøpene for å møte en høstsesong vi ikke vet noe om? I mange år har jeg latt meg overraske og imponere over tekstilbransjens ukuelige optimisme og fremtidstro. (Noen ganger har jeg følt at det grenser til naivitet.) Nå står vi i en situasjon hvor optimismen trenger mer innslag av nøkternhet og kynisme: Hvordan skal vi kjøpe inn for å kunne overleve?
I løpet av 2020 har det kommet mange oppfordringer om å støtte opp om norsk – og lokalt næringsliv: Kjøp norsk, handle lokalt! en tid hvor det er svært vanskelig å planlegge eller forutsi noe som helst om hvordan morgendagen vil fortone seg gjelder dette i høyeste grad fortsatt.
I løpet av det siste tiåret har vi fått en lang rekke gode, konkurransedyktige norske merker. Utviklingen i medlemstallet i moteklyngen Norwegian Fashion Hub, sier mye om utviklingen. Det startet med 12, nå er det godt over 50 bedrifter som deltar for å øke kunnskap og konkurransekraft.
Så derfor et godt råd til innkjøperne før de forestående innkjøpsukene: Ta dere tid til å se på hva de norske designerne har å tilby. Kanskje er det her du finner akkurat det krydderet og det litt spesielle som butikken din trenger.
Flere lederartikler
-
Nå må vi «stå han av»!
-
DU er den gode kundeopplevelsen
LEDER: «Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen.»
-
En ny hverdag
LEDER: «Driftige entusiaster har over natten har tatt nødvendige grep, digitalisert driften og solgt betydelige mengder på nett – uten nettbutikk, men via facetime, sosiale medier og andre kanaler.»
-
Hold hodet kaldt og finn løsninger
LEDER: «Skal man komme seg gjennom denne krisen er det aller viktigste å unngå å få panikk.»
-
Kår dine beste leverandører
«Kår de beste og prioriter dem i innkjøpet. Nedprioriter eller kutt de som ikke innfrir.»
-
Heia Norge!
LEDER: «Da jeg begynte som redaktør i Tekstilforum for 11 år siden spurte jeg gjerne etter norske merker når jeg var ute på butikkreportasjer. Som oftest fikk jeg et skuldertrekk og «hva skulle det være» til svar. Når jeg stiller samme spørsmål til butikkeiere i dag, starter en entusiastisk oppramsing.»