Hold hodet kaldt og finn løsninger

LEDER: «Skal man komme seg gjennom denne krisen er det aller viktigste å unngå å få panikk.»

Publisert Sist oppdatert

Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 2/2020, som er på vei ut til abonnentene nå:

Klesbutikkene i Norge har vært igjennom tre utfordrende år. Totalt har omsetningen fra 2016 til 2019 falt med 6,5 prosent. Bransjen som helhet hadde en negativ vekst på -2,9 prosent i 2019. De 25 største kjedene, som har en markedsandel på 64,3 prosent, reduserte omsetningen med 1,2 prosent. Resten hadde en omsetningsnedgang på 5,8 prosent.

Så kommer corona-viruset, det bransjen absolutt ikke trengte akkurat nå. Usikkerheten råder, mismotet brer seg.

Mesteparten av nedgangen har kommet de to siste årene. I fjor gikk 105 konkurs, mot 85 i 2018. Men enda flere har avviklet, enten fordi driveren pensjonerte seg, eller at det rett og slett ikke var mulig å drive lenger.

Så kommer corona-viruset, det bransjen absolutt ikke trengte akkurat nå. Usikkerheten råder, mismotet brer seg. Uhyggelig mange i bransjen spør seg: Overlever vi dette? Dessverre er nok svaret at en del må gi tapt og stenge dørene.

Hva gjør vi så? Skal man komme seg gjennom denne krisen er det aller viktigste å unngå å få panikk. Hold hodet kaldt og bruk alt det du har av diplomatiske egenskaper og alt du kan av forhandlingsteknikk for å finne løsninger sammen med dine forretningspartnere. Dine leverandører ønsker å ha kunder etter at krisen er over, og utleier vil unngå tomme lokaler. Derfor må du få dem til å forstå at dere må finne løsninger sammen. Den mest nærliggende løsninger er å forsøke å forskyve sesongen. Den som får panikk og begynner å lempe ut varer til 70 prosent nå vil ødelegge grunnlaget for å drive videre etter krisen.

Det er all grunn til å tenke langsiktig og se fremover.

Gledelig nok, opp i alt krisefokuset, får jeg meldinger om butikker som opprettholder sine planer om oppgradering og utbygging. Det er all grunn til å heie fram dyktige folk som har drevet fornuftig og bygd egenkapital nok til å kunne se fremover og investere selv om det kan se mørkt ut akkurat nå. De er morgendagens vinnere.