Tekstilforum 2/2020 er ute nå
Tekstilforum 2/2020 er på vei ut til abonnentene. I denne utgaven kan du lese om følgende:
LEDER:
Hold hodet kaldt og finn løsninger
« Skal man komme seg gjennom denne krisen er det aller viktigste å unngå å få panikk.»
BUTIKKINNREDNING
Innredningstrendene på EuroShop:
Mørkere butikker, bedre lys og digitale budskap
Mørk trestruktur, metall, naturelementer, golv som matcher resten av interiøret, riktig lys og levende bilder og digitale budskap på skjermer, lyskasser og displayer. Pluss en stadig økende andel avanserte teknologiske løsninger og kunstig intelligens som forbedrer integrasjonen mellom nettbutikk og fysisk butikk.
Smart belysning gir bedre butikk
Riktig belysning kombinert med digitale løsninger som gjør det enkelt å skreddersy og tilpasse lyset i ulike deler av butikken og ulike varegrupper blir stadig viktigere i butikkinnredning og utviklingen av nye butikk-konsepter.
Bestill abonnement her
BUTIKKDRIFT
Studio C.L.E.A.N. kliner til
Det er ikke alle som inviterer til presse-event med rosa skrift i mailen, men Christina Ledang har fått farger på hjernen og vil blåse nytt liv i en lokal nærbutikk på Grünerløkka som før solgte melk ulovlig fra bakrommet.
Godt samarbeid – ny butikk
Vi må samarbeide tett, være fleksible og hele tiden være åpne for å finne gode løsninger som gjør at butikkene tjener penger og overlever, sier Keld Christensen, ansvarlig for b.young i Norge.
Høyer gir kundene verktøy, kunnskap og motivasjon
Ørnulf Høyer lanserer Høyer-akademiet for å gi forhandlerne kunnskap og inspirasjon. Han utvikler også digitale verktøy som han deler, og tilbyr varer med høye kalkyler for å bidra til å øke butikkenes bruttofortjeneste.
Sprikende utvikling for kjedene:
Nedgang for mange, all time high for noen
Omsetningsnedgang for mange av de store kleskjedene i 2019, men noen hadde ”all time high”.
ÅRETS LEVERANDØR
BESTSELLER årets leverandør
- Dette er en pris vi er svært glade for å motta, spesielt nå med litt tøffe tider i bransjen. Det beviser at vi har mange dyktige medarbeidere og flinke kunder, så vi deler prisen med dere!
NORSKE MERKER
Kommersielt og varig krydder
Untold Stories er et nytt norsk merke som ble etablert av Anne Børresen i 2017. Etter en god start i Norge trykker hun nå skikkelig på gassen.
Historieforteller med musikalke pledd
Rull deg inn i et deilig, lunt pledd i norsk ull med mønster etter et originalt noteark fra Griegs verk «Ved Rondane». Scann QR-koden som følger med pleddet med smarttelefonen og koble av med Griegs musikk.
BRANSJEJUS
Coronaviruset og konsekvensene for tekstilbransjen
Coronaviruset gjør at verden ser ganske så annerledes ut enn for bare noen uker siden. Nå er butikkene i ferd med å stenge ned og nekter å ta imot de varene man har bestilt. Hvordan skal aktørene håndtere dette?
MILJØ OG BÆREKRAFT
GAI+LISVA: – Må forbedre oss litt hver dag
Alle snakker om bærekraft. Vi har sluttet å snakke om det, arbeider konsekvent med det, og har gjort det i flere år. Mer handling, mindre snakk!
Nye krav til svanemerking av tekstil
Fleire og fleire spør etter meir berekraftige klesplagg, men det er ofte vanskeleg å vite kva ein skal sjå etter. Svanemerket reviderer no krava til tekstil og ønskjer hjelp frå alle interesserte.
BRANSJEPROFILEN: Tine Solheim
Kunnskapsbærer og kreativ kraftkilde
Vi må ta vare på kunnskapen! Derfor stiller jeg meg til disposisjon og bidrar gjerne til å videreføre kompetanse som hele bransjen vil ha nytte av. - Dette er min misjon nå – å gi av meg selv og min kreativitet og dele kunnskap, slår hun fast.
BRANSJENYTT
Flere sider med bransjenyheter
LEVERANDØRINDEKSEN