Ny vår for Busnel
Busnel er ett av mange tradisjonsrike. Internasjonale merker som har fått en oppblomstring og en ny vår de siste årene.
Merket var et must for den moderne, modne kvinnen på 70-tallet, men var også svært populært blant de unge, spesielt luene og den karakteristiske genseren med knepping på skulderen. Etter mange år i skyggen er det meget ettertraktet igjen, takket være en perfekt kombinasjon av å bevare tradisjoner og en fullstendig fornyelse.
Merket bel startet av det franske ekteparet Busnel i 1920. De bygde en fabrikk i Bretagne på den franske vestkysten og realiserte sin drøm om å lage et livsstilsmerke basert på høy kvalitet og førsteklasses materialer. Ull har alltid vært hovedmaterialet. Noen år etter etableringen fikk merket stor suksess med en genser laget spesielt for fiskere, og Busnel forsynte også den franske hæren med strikkede klær under den andre verdenskrig.
Svenske Anita Falkenberg fikk Busnel til Skandinavia i 1970, og merket ble straks en stor suksess. Den inkoniske Vioctoria-jakken med gullknapper og ankermotiv ble et symbol for den moderne kvinnen på den tiden, og den er fortsatt med i kolleksjonen.
Etter en konkurs kjøpte Anita Falkenbergs datter Louise Busnel i 2009. Hun solgte fabrikken i Frankrike tilbake til dem som arbeidet der, slik at dagens produksjon foregår i de samme lokalene som i 1920.
Falkenberg har vernet omhyggelig om Busnels DNA, med fokus på høy kvalitet, luksuriøse naturmaterialer, rene, klassiske silhuetter som kan vare i årevis. Men merket har likevel gått gjennom en kraftig fornyelse og foryngelse. Noe som har bidratt til en sterk vekst de siste årene. I dag fremstår Busnel som et merke som fortsatt er klassisk, med sine franske aner og tradisjoner i behold, men med en ungdommelig og frisk stil som appellerer til yngre kunder. Men merket favner bredt, og er fortsatt populært hos de godt voksne damene. Hovedtyngden av plaggene er i ull, men det er også innslag av lin, silke og blanding av viskose og bomull i sommerkolleksjonen
God start i Norge
Busnel selges i Norge av Moxtex AS, og Ruth Moxnes Munck er meget godt fornøyd med starten og responsen hos kundene:
- Vi har fått med oss mange gode high end-butikker, som Ferner Jacobsen, Høyer, Briskeby Gods, Steen & Strøm og Sommer og Vinter, og responsen fra markedet har vært overveldende. Hittil har vi fått 45 kunder i løpet av kort tid. Det er store vekstmuligheter, men vi skynder oss langsomt, slår hun fast.
- Det er helt tydelig at de gamle, tradisjonsrike varemerkene er populære hos dagens kunder, og Busnel er i godt selskap med mange andre kjente merker som har fått en ny vår. Busnel er dyktige på markedsføring, blant annet med å være meget synlige i sosiale medier. Dette er en bevisst strategi for å nå unge kunder, og det har vært meget vellykket. Selv samarbeider vi blant annet med bloggeren Kristine Ullerø, med 570.000 følgere, noe som gir god effekt, sier Ruth Moxnes Munck.