Lederartikkel:
Det året det var så bratt
2020 var et skikkelig uår på mange måter. Koronapandemien ga mange av oss skikkelige utfordringer, men det er gledelig å se at så mange tok utfordringene på strak arm og viste at det bor svært mye kreativitet og engasjement i tekstilbransjen. Med fare for å være festbrems og gledesdreper: Vi har ikke lagt pandemien bak oss. Vi må være forberedt på at 2021 også vil by på bratte motbakker. I løpet av vinteren og våren vil det nok dessverre være en del aktører i bransjen, både på leverandørsiden og butikker, som må kaste inn håndkledet.
Nå står vi i en situasjon hvor optimismen trenger mer innslag av nøkternhet og kynisme: Hvordan skal vi kjøpe inn for å kunne overleve?
Derfor går vi inn i en innkjøpsperiode preget av stor usikkerhet: Hvilke merker er det forsvarlig å satse videre på? Hvordan skal vi legge opp innkjøpene for å møte en høstsesong vi ikke vet noe om? I mange år har jeg latt meg overraske og imponere over tekstilbransjens ukuelige optimisme og fremtidstro. (Noen ganger har jeg følt at det grenser til naivitet.) Nå står vi i en situasjon hvor optimismen trenger mer innslag av nøkternhet og kynisme: Hvordan skal vi kjøpe inn for å kunne overleve?
I løpet av 2020 har det kommet mange oppfordringer om å støtte opp om norsk – og lokalt næringsliv: Kjøp norsk, handle lokalt! en tid hvor det er svært vanskelig å planlegge eller forutsi noe som helst om hvordan morgendagen vil fortone seg gjelder dette i høyeste grad fortsatt.
I løpet av det siste tiåret har vi fått en lang rekke gode, konkurransedyktige norske merker. Utviklingen i medlemstallet i moteklyngen Norwegian Fashion Hub, sier mye om utviklingen. Det startet med 12, nå er det godt over 50 bedrifter som deltar for å øke kunnskap og konkurransekraft.
Så derfor et godt råd til innkjøperne før de forestående innkjøpsukene: Ta dere tid til å se på hva de norske designerne har å tilby. Kanskje er det her du finner akkurat det krydderet og det litt spesielle som butikken din trenger.
Flere lederartikler
-
Heia de som satser!
De som har mot og økonomi til å satse nå, blir vinnere i morgen. Derfor heier Tekstilforum på de som våger å satse, selv om verden preges av kaos og usikkerhet.
-
Nå må vi «stå han av»!
-
DU er den gode kundeopplevelsen
LEDER: «Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen.»
-
En ny hverdag
LEDER: «Driftige entusiaster har over natten har tatt nødvendige grep, digitalisert driften og solgt betydelige mengder på nett – uten nettbutikk, men via facetime, sosiale medier og andre kanaler.»
-
Hold hodet kaldt og finn løsninger
LEDER: «Skal man komme seg gjennom denne krisen er det aller viktigste å unngå å få panikk.»
-
Kår dine beste leverandører
«Kår de beste og prioriter dem i innkjøpet. Nedprioriter eller kutt de som ikke innfrir.»